Amb cinc minuts n'hi ha prou...


Ho confeso. Un dels col·lectius laborals als que tinc més animadversió és el mèdic. La història del per què és llarga i trista, i segurament devia començar amb una vacuna infantil posada amb mala baba.
Avui he vist en una d'aquestes notícies d'estadística que tant m'agraden que cada metge visita a 14 pacients menys durant el seu torn per culpa d'haver d'omplir papers, com certificats, receptes, baixes... No cal dir que la notícia parla dels metges de la Seguretat Social. La mateixa estadística diu que dediquen a cada malalt una mitjana de vuit minuts per visita, i que d'aquests, dos minuts i mig se'ls passen fent papers. Sempre em pregunto si aquesta mena d'estudis serveixen a la fi per alguna cosa més que per escalfar els ànims del personal. En l'àmbit mèdic hi ha constants que mai s'alteren. Una d'elles és que si vas al metge, la visita que entra abans que tu superarà amb escreix aquests vuit minuts de mitjana i que, quan et toqui a tu, el metge t'estarà dient adéu abans que t'hagis assegut a la cadira.
La medicina pública no respecta gens els seus usuaris. O per personalitzar, els metges. S'excusen dient que tenen massa pacients i que han d'anar per feina, una feina molta vegades faltada d'humanitat. Fa poc vaig haver de trucar un metge per un tema al·liè a la seva feina. Qui em va donar el contacte em va dir que el podia trobar als matins a l'hospital públic, i que el podia trucar tranquil·lament, que encara que estigués passant visita m'atendria. Ara, si era a la tarda, millor no trucar-lo, ja que estaria a la seva consulta privada. Sense comentaris.
Tornant a l'article que ens ocupava, si es fa cas de l'estudi i es dota la sanitat pública de mitjans perquè els metges no hagin de fer els engorrosos papers, hem d'entendre que cada visita es reduirà a cinc minuts i mig, i d'aquesta manera atendran a 14 persones més al dia. Així doncs, el resultat de tot plegat serà que millorarà l'atenció? No. Li veurem la cara al metge menys estona i ells hauran de seguir amb el mateix ritme de diagnòstic que fins ara, això sí, a 14 persones més. Aiii, aquella vacuna posada amb mala baba...